Direktlänk till inlägg 15 januari 2012

Bokrecension av Hjälten- Dean Koontz

Av Anna Pedersen - 15 januari 2012 19:50



 

Anna Pedersen


Hjälten
Av
Dean Koontz


Hjälten är inte den bästa av Deans alla böcker men den är absolut inte dålig. Ännu en gång har han lyckats få mig att stänga ute omvärlden och endast se bokens bokstäver framför mig. Detta är en bok man läser flera timmar i sträck, det går inte bara läsa att ett halvt kapitel någon gång i veckan, den är alldeles för spännande för det.
  Trots det blev inte boken lika trollbindande som vissa andra böcker jag har läst av Dean Koontz, han serverar spänningen i små doser då och då, de var outhärdligt nervkittlande men istället för att slänga mer bränsle på elden lät han den i princip brinna ut. När hjärtat slog så pass hårt att jag trodde det skulle hoppa ur kroppen löstes situationen plötsligt och allt blev lugnt igen. Fast författaren kan sin grej och levererar allting i prima skick!

Som de flesta av Dean Koontz böcker utspelar de sig i Kalifornien. 
  Timothy "Tim" Carrier brukar, som han alltid brukar göra, gå till sin väns bar för att ta en öl efter jobbet, han känner igen nästan alla på den baren men en dag kommer det in en man han aldrig hade sett tidigare. Mannen verkade nervös för han såg sig om hela tiden. Sen fick han syn på Tim, gick bort och satte sig på barstolen bredvid och sa "Jag är tidig."
  Tim som inte fattade ett smack av vad främlingen menade spelade med. Tills Tim fick ett brunt kuvert med pengar, ett foto och mannens ord "Hälften har du här. Tiotusen. Resten får du när hon är borta" Tim hajade till men förstod inget förrän mannen var borta. Inte nog med det! Sen kommer en annan man, den som den nervöse nykomlingen var ute efter först, och vill ha pengarna och fotot. Tim säger att han har ångrat sig, ger mannen pengarna men behåller kortet.
  Mannen går därifrån och Tim följer efter. Sen bär det av hem till kvinnan som ska bli mördad, för att rädda henne. Intet ont anande kör Tim hem till kvinnan utan vetskapen att han har en galen lönnmördare efter sig som gör vad som helst för att slutföra sitt uppdrag. 
  Det blir en gastkramande thriller där allt kan hända. Tim må vara smart men mördaren är alltid ett steg före…

Mördaren, Krait är hans egentliga namn men han har flera falska identiteter, är en iskall, "perfekt" mördare. Han kan verkligen sin sak. 
  Detta utspelar sig efter att Tim och den mordhotade kvinnan har blivit ertappade av mördaren på ett hotell, de slängde sig i bilen för att undkomma honom. Åskan dundrar i den svarta natten, inget är vad det ser ut att vara…:
  Lindas blick var fastnaglad vid det spöklika ansiktet som försvann och kom tillbaka när himlen exploderade. "Det är inte sant", viskade hon.
Hur han hade lyckats leta upp dem var en gåta som fick lösas senare.
Nu var överlevnad viktigare än gissningslekar.
Tim vred ratten år höger och trampade på gasen.
Mördaren klev fram från sitt gömställe under trädet och höjde sitt vapen, som en ond ande som länge sovit i jorden men nu återuppväckts av ett blixtnedslag.

  Dean Koontz Hjälten blev en snabb och fängslande bok men mitt i all förödelse flikar han också in fina detaljer som gör boken så levande och realistisk:
  De solblekta gatorna i villaområdet hade en drömlik karaktär: bin surrade lättjefullt över gula eldkronerankor, det Kaliforniska pepparträdets skira blad såg ut att skimra av välbehag där solade sig i det varma ljuset, en sköldpaddsfärgas katt låg och sov på en veranda, tre lärkor satt uppflugna på kanten av ett fågelbad som om de studerade sina egna skuggor i vattnet…

  Jag beundrar Dean Koontz sätt att fånga varje ögonblick, varje liten detalj i karaktärens vardag och han gör det oerhört bra!
  Även det faktum att han får till en sådan perfekt sinnesförvirrad mördare som tror sig vara född i en annan värld, utan mamma och utan barndom, att han kom till Jorden som 18 åring och nu är han i princip Jordens härskare, han jämför sig själv med Gud!
  Sen har vi den klumpiga men ödmjuke Timothy Carrier som räddar dagen och får tjejen. Det är en sådan kille man inte kan göra annat än att tycka om!
  De snabba dialogerna med en viss antydan av sarkasm är så perfekt balanserade och roliga, även att meningens innehåll kan vara sorgset, gör att vem som helst kan vika sig av skratt!
  Den fantasi Dean Koontz har, den hjärna som producerar så mycket bra text. Det finns bara en till i världen som skriver så underbart. Det är Stephen King.
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Pedersen - 7 april 2012 21:19

                                                                              ...

Av Anna Pedersen - 6 april 2012 08:45


Om cirka en kvart är det jag och brorsan som drar till Elmia! Fa vad kul!!! :D     ...

Av Anna Pedersen - 31 mars 2012 23:24

Ibland kan sanningen få allt annat att se ut som en lögn.

Av Anna Pedersen - 8 mars 2012 09:32

Fick för mig att lyssna på Daughtry igår kväll, det var vääääldigt länge sen, när jag låg i sängen, messade och spelade "Klondike" på iPoden... Fast han påminner bara om Sarah och resten av klassen så istället för att bli trött blev jag bara ledsen.....

Av Anna Pedersen - 22 februari 2012 10:30


   Jaa men det gick ju bra det där... jag körde inte in i nååånting! Jag var helt enkelt awesome bakom ratten på v50´n! Haha, snart kommer räkningen hem på allt som måste bytas på bilen... men då är jag looong gooone! SHÄTT VA SURA DE BLEV!Nee men se...

Presentation


schulleluluuuu!
Kolla hemskt gärna in min andra blogg, om min praktik ;)
http://floristelev.bloggplatsen.se/
Men såklart länka den inte... jaja floristelev.bloggplatsen.se
1. kopiera
2. klistra in
3. sök
haha ;)

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards